نشانه ها و عوامل خطر فشار خون بالا
زندگی خوب
افزايش آگاهي براي زندگي شاد و سالم

 

نشانه ها و عوامل خطر فشار خون بالا

 

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد به ویژه در سنین میانسالی به آن مبتلا می شوند، فشار خون بالا است. فشار خون یکی از اجزای به هم پیوسته ی سندرم متابولیک است. افرادی که به فشار خون مبتلا هستند، امکان بروز سایر اختلالات از جمله بالا بودن چربی خون، مقاومت به انسولین و دیابت و نیز چاقی شکمی در آنان بیشتر است.

 

شیوع فشار خون بالا در افراد چاق بیشتر است و بدون شک اضافه وزن با فشار خون بالا مرتبط است. لذا افرادی که به چاقی یا اضافه وزن مبتلا هستند، می بایست بیش از افراد لاغر مراقب فشار خون خود باشند. بسیاری از افراد چاق، فشار خون خود را کنترل نمی کنند و شاید زمانی متوجه فشار خون بالای خود شوند که به دستگاه قلب و عروق و بدن آنها آسیب هایی وارد شده باشد.

 

یکی از خطرناک ترین جنبه های فشار خون بالا آن است که از وجود آن بی اطلاع باشید. عموما علایمی از فشار خون بالا وجود دارند که معمولا متوجه آنها نمی شوید. نزدیک به یک سوم افراد مبتلا به فشار خون بالا از وجود آن اطلاعی ندارند.

تنها راه تشخیص به موقع فشار خون بالا آن است که طبق یک برنامه منظم، فشار خون خود را هر چند وقت یک بار اندازه گیری کنید، به ویژه اگر خانواده و فامیل نزدیک شما مبتلا به فشار خون بالا باشند.
 

ممکن است بپرسید که میزان فشار خون طبیعی و بالا چقدر است؟ میزان فشار خون طبیعی در یک فرد بالغ در حالت استراحت در حدود 120 بر روی 80 است و فشار خون مساوی یا بالای 140 بر روی 90 به عنوان فشارخون بالا به حساب می آید، و فاصله بین این دو مقدار را مرحله مرزی (قبل از پرفشاری خون ) می نامند.

 

نشانه های فشار خون بالا


اگر فشار خون تان بسیار افزایش یابد، ممکن است علایمی به شرح زیر در شما ظهور کنند:

- سردرد شدید

- احساس خستگی یا گیجی

- مشکلات بینایی

- درد قفسه سینه

- تنفس دشوار

- ضربان قلب نامنظم

- وجود خون در ادرار

- احساس تپش و ضربان هایی در قفسه سینه و گردن و گوش ها


علایم مذکور نشانگر افزایش بیش از حد و خطرناک فشار خون هستند. اگر شما هر یک از علایم مذکور را در خود مشاهده کردید، فورا به پزشک معالج مراجعه نمایید.

این علایم ممکن است نشانه وضعیت وخیمی از فشار خون بالا در شما باشند که منجر به حمله قلبی یا سکته گردند، پس باید آن ها را جدی بگیرید و سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

فراموش نکنید که اگر فشار خون بالا درمان نشود، ممکن است منجر به بروز بیماری های جدی ای از جمله سکته مغزی، بیماری قلبی، نارسایی کلیه و مشکلات بینایی شود

 

عوامل خطر فشار خون بالا

 

عوامل خطر بسیار زیادی برای فشار خون بالا وجود دارد . برخی از آنها را شما نمی توانید کنترل کنید، که از آن جمله به موارد ذیل می توان اشاره نمود:

* سن: خطر بروز فشار خون بالا با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد. در اوایل میانسالی، فشار خون بالا در مردان شایع است. در زنان نیز این بیماری بعد از یائسگی شایع می شود.


* نژاد: فشار خون بالا در سیاه پوستان شایع تر است و در آنها در سنین پایین تری از سفید پوستان بروز می یابد. عوارض جدی فشار خون بالا نیز مانند سکته و حمله قلبی در سیاه پوستان معمول تر است.


* سابقه خانوادگی: فشار خون بالا بیشتر در اعضای خانواده نمایان می شود.


دیگر عوامل خطر فشار خون بالا که قابل کنترل هستند، عبارتند از :

* چاقی یا اضافه وزن: هر چه شما بیشتر دچار اضافه وزن باشید، به خون بیشتری برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بافت های بدن تان نیاز دارید و هنگامی که حجم خون گردشی در رگ های شما افزایش می یابد، فشار وارده بر دیواره های عروقی نیز زیاد می شود.


* عدم تحرک بدنی: افرادی که تحرک ندارند، ضربان قلب بیشتری دارند. هرچه ضربان قلب بیشتر باشد، در هر انقباض قلب سخت تر کار می کند و فشار قوی تری بر سرخرگ ها اعمال می نماید. کمبود فعالیت بدنی، خطر چاقی و اضافه وزن را نیز افزایش می دهد.


* استعمال دخانیات: استعمال دخانیات نه تنها بلافاصله پس از مصرف به صورت موقتی فشار خون را بالا می برد، بلکه مواد شیمیایی موجود در دخانیات، به سطوح دیواره شریانی (سرخرگی) آسیب وارد می کنند و منجر به باریک شدن شریان ها و افزایش فشار خون می شوند.


* نمک (سدیم) فراوان در غذاها: مصرف زیاد سدیم باعث نگهداری مایعات در بدن می شود که منجر به افزایش فشار خون می گردد.


* پتاسیم کم در غذاها: پتاسیم به حفظ تعادل سدیم در سلول های بدن کمک می کند. چنانچه پتاسیم کافی دریافت نکنید، سدیم بالایی در خون انباشته می شود.


* مصرف بسیار کم ویتامین د: مصرف کم ویتامین د در رژیم غذایی می تواند منتهی به فشار خون بالا شود. ویتامین د در تولید آنزیمی توسط کلیه که فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد، نقش دارد.


* مصرف الکل: نوشیدن الکل به صورت مداوم، به قلب آسیب می رساند. مصرف گهگاه الکل نیز به صورت موقتی فشار خون را افزایش می دهد، زیرا منجر به ترشح هورمون هایی می شود که جریان خون و ضربان قلب را افزایش می دهند.


* استرس: استرس می تواند به صورت ناگهانی و موقتی فشار خون را افزایش دهد. چنانچه سعی دارید با پرخوری، مصرف الکل و یا استعمال دخانیات بر استرس خود غلبه کنید، فقط مشکلات خود را با فشار خون بالا افزایش خواهید داد.


* بیماری ها و شرایط مزمن خاص: برخی بیماری های مزمن نیز خطر فشار خون بالا را افزایش می دهند، مانند کلسترول بالا ، دیابت ، بیماری کلیه و تنگی نفس هنگام خواب

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 42
بازدید ماه : 189
بازدید کل : 18819
تعداد مطالب : 152
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->